Jazz en Brazil cruise - Reisverslag uit Fort Lauderdale, Verenigde Staten van David Schotman - WaarBenJij.nu Jazz en Brazil cruise - Reisverslag uit Fort Lauderdale, Verenigde Staten van David Schotman - WaarBenJij.nu

Jazz en Brazil cruise

Door: David Schotman

Blijf op de hoogte en volg David

03 Februari 2013 | Verenigde Staten, Fort Lauderdale

Beste allemaal,
Het is alweer even geleden dat jullie iets van mij vernamen het werk neemt mij volledig in beslag, ik geniet er nog steeds van het blijft natuurlijk heel hard werken maar ik leer veel en spreek veel mensen van allerlei nationaliteiten. Nu dan een update van de avonturen tijdens werk die ik mee maak aan boord van de MS Maasdam.
Allereerst moet ik toch even kwijt dat mijn gedachten ook vaak bij Opa zijn vooral nu ik over 30 minuten de evenaar over steek nu ik dit aan het typen ben. Weet dat ik aan u denk Opa.
Cruisen blijft toch iets aparts elke keer weer als ik aan een verslag begin of als ik er met gasten over praat.
Vandaag weer een van die gesprekken gevoerd met een gast. Hij heeft een eigen zeilboot maar ook hij blijft zich verbazen dat zo’n groot schip met alle gemak de oceaan over steekt. En dat er werkelijk alle voorzieningen aan boord zijn en de mens van alle gemakken voorzien kan worden!!!!! Hij dacht er zelf aan om met zijn zeilboot over te steken maar dat zou te lang duren en de ruimte voor veel voorraad heeft hij niet. Ppff wat een avontuur lijkt mij dat.
Dan sta je er toch wel weer even bij stil wat voor kracht en stuurmanskunst er in zo’n schip als dit aanwezig is.
Ja, en dan nu het verhaal……..de Jazz cruise, in één woord GEWELDIG. Wat een lol en wat een feest en zo muzikaal.
De Jazz galmde werkelijk over het hele schip, overal waar je kwam hoorde je wel Jazz en als het niet aan boord was stonden ze wel muziek te maken aan land wanneer de gasten van boord gingen werden ze begeleid door Jazz bands. Een groot aantal collega’s vond het maar minder ze hadden mij gewaarschuwd maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik genoten heb echt leuk!!! De gasten waren TOP geen klachten en ze genoten van alles van het begin tot het einde helemaal geweldig. Wat een stralende mensen, geen zorgen voor de dag van morgen.
We kregen aan het einde van de cruis nog 2 cd’s met Jazz muziek om in de Dining Room te draaien, helaas kunnen wij dat natuurlijk niet doen met de gasten erbij maar goed na dat alles was afgelopen toch even een test gedraaid. Er staan wel een paar leuke en goede nummers op. Deze cruise vergeet je nooit dit blijft je bij het is zo anders dan de andere, zo totaal anders deze gasten zijn puur gefocust op Jazz en niks anders. Ze spelen van “breakfast” tot “late snack” Jazz werkelijk van het ochtendgloren tot in de diepe donkere nacht waar slechts de maan nog schijnt en de sterren vonkelen aan de heldere hemel. Want dat is ook adembenemend mooi om buiten aan dek eens omhoog te kijken.
Ik moet wel toegeven na 14 dagen Jazz heb je het wel even gehad voor een x aantal dagen of zelfs weken, want dag in dag uit is toch wel iets te veel van het goede. Maar deze ervaring had ik niet willen missen.
Maar er telde maar 1 ding en dat is dat de gasten genoten en dat was te merken, er was zelfs een aantal gasten die speciaal hiervoor naar deze cruise komen. En de gasten weten ook zo veel over dit soort muziek ze kunnen veel meezingen en dansen tot ze er bij neervallen.
Aan het einde van de cruise alle evaluatie papieren weer binnen en wat bleek, één groot suc6 beter kon niet.
Ja wat doe je dan….? Dan gaat het personeel ook uit zijn dak!
En zoals de Jazz kwam zo gaat zij ook weer en gaan we over tot de orde van een nieuwe cruise. Voorbereiden voor de 49 daagse “Amazone & Carnaval Cruise” cruisen van Ft. Lauderdale naar Rio de Janeiro en weer terug naar Ft. Lauderdale. Dit is ook niet zomaar een cruise maar een cruise die lang en veel van ons en de crew members zal vragen. Maar we slaan ons er doorheen met elkaar! We werken in een team dat goed op elkaar is ingespeeld.
De eerste dag was meteen raak in Ft. Lauderdale, Heavy Loading noemen wij dit, dat betekent dat van het ochtendgloren tot 17:00 alles aan boord moet zijn wat wij nodig dienen te hebben voor deze reis!!
O, nee, niet de gehele cruise want in Curaçao meren we aan en daar krijgen we weer meer aan boord, kom ik later nog wel weer op.
Maar alles dat we in Ft. Lauderdale aan boord moesten slepen was niet niks dat was een heel gedoe de ACOM was hier dan ook zeer druk mee, ook hadden we tussendoor nog eens een Crew turnover dat betekent dat er een hele grote groep crew members vertrekt en we een hele grote nieuwe groep krijgen. Niet echt makkelijk aan het begin van zo’n grote reis maar dat is all in the Game! En ook hier sla je je door heen. We maken elke dag zoveel mee dat ik het niet allemaal onder woorden kan brengen.
Eenmaal alles aan boord, niet alleen het eten, de materialen maar natuurlijk ook de gasten wel te verstaan 1174 mensen ga ik de Proforma uit printen (een cruiseoverzicht voor ons officieren) zijn dit wel te verstaan 9 pagina’s dat klinkt weinig maar geloof mij dat is beroerd veel. Hier staat alles in van begin tot einde wat er zich gaat afspelen gedurende de gehele cruise van diners, buffetten tot special-events aan boord van begin tot eind tijden en natuurlijk elke Port met tijd en datum die wij aandoen!! Dit draaiboek moet je goed in je hoofd hebben. Tussen door wil ik ook nog wel eens uit het raam kijken of vanaf een dek iets van het land zien.
Vervolgens nog geen dag op zee en wat krijg ik, ja hoor een oproep of ik bij de doktor wil komen voor een alcohol en drugs test, geen probleem gelukkig voor mij. Op zeedagen worden we 9/10 keer gecontroleerd, ook is dat niet erg want veel tijd voor een borrel is er niet. Dit is een beroepscode en daar teken je voor.
Deze alcoholtest is de 2e in mijn HAL carrière sommigen hebben er al wel 15 of meer moeten doorstaan dit zijn random- tests je weet nooit of je aan de beurt bent het kan zomaar 3 keer achter elkaar zijn. Het is natuurlijk nodig omdat wij altijd voor onze gasten klaar moeten staan en nuchter moeten blijven denken.

Dan is het gelukkig ook af en toe bedtijd…… rust om dan even te lezen en te slapen om de volgende dag weer 6.00 uur klaar te staan.
Uiteraard ben ik ook weer verder op jacht gegaan naar vlaggen voor mijn verzameling, in Key West, Georgetown en Trinidad & Tobago kon ik er weer een paar scoren. Zo krijg ik een hele mooie verzameling…………..leuk om ze straks thuis te kunnen laten zien. Wij hangen die altijd in de tuin bij verjaardagen en feesten! Nou, mams laat de verjaardag van Chris, dat is de eerste in de familie die jarig is wanneer ik thuis ben maar komen.
Na Ft. Lauderdal heavy loading, kregen we in Curaçao een compleet nieuwe lading aan boord voornamelijk fruit. Echter was er een klein probleempje (opslagruimte te kort) lossen we ook weer op. Wat er verder moest gebeuren in Curaçao is dat we alle houten pallets van boord moesten verwijderen deze mogen niet mee naar Brazilië dat is een regel van dat land.
Na Curaçao verder naar Bonaire waar ook daar weer een vlag werd aangeschaft, vervolgens naar Trinidad & Tobago waar ik eigenlijk meer van had verwacht. Licht glooiend heuvellandschap met wel veel mooie huizen. Ik heb natuurlijk nooit veel tijd om lang aan land te zijn er moet altijd veel werk verzet worden als de gasten gaan passagieren.
Maar wat wil je kom je aan in Port of Spain, Trinidad, op een zondag, dus niet veel te doen ook alleen maar een vlag gekocht. Verder had ik er meer van verwacht omdat je ze altijd op de Olympische spelen hoort en daar lijkt het wel wat meer dan slechts een eiland nou ,Not dus.
Hierna aangekomen bij Devil’s Island, France, de geschiedenis is weer een verhaal apart een soort Alcatraz maar net even iets anders, hier vandaan ontsnappen was de dood zelf opzoeken want na verloop van tijd kwam die je halen of in zee of op het eiland zelf. Wil je er meer over weten mail me en ik stuur je een kleine bijlage. Echt leuk om te lezen……………..!!!!!!!!!!!!!
Ik ga nu maar eens richting de OB (Officers Bar) voor een drankje en dan lekker me nest in slapen om morgen voet aan wal te zetten in Belem, Brazil.
Hartelijke groeten van net over de EVENAAR en voor jullie ….op naar het Carnaval, de wintersport, je werk, je hobby’s en de dagelijkse beslommeringen.
Ik stuur hartelijke groeten en denk aan Nederland en alle dierbaren die ik daar heb.
David.

  • 01 Maart 2013 - 11:52

    Mac:

    Hoi David,
    Nu mooi alles zo te lezen. Veel indrukken doe je weer op. Nu hier gaat ook alles gewoon door. De wintersport was geweldig en lijkt al weer lang geleden, alhoewel de afschrijvingen lopen gewoon nog door !!! Jammer. Nu werken ook weer begonnen en 11 maart lekker de rijopleiding in 3 weken lekkersturen op 2 wielen heerlijk. Zal jij ook wel een beetje missen,
    Mirella druk met werk en Annick met haar school. De tijd vliegt dus kijken wij uit naar de nieuwe vakantie. Echter eerst de kroning van WA en MAXIMA. Zullen wel lange dagen worden.
    Hè geniet lekker en tot snel op FB of Skype

    G Mac xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

David Willem Christiaan Schotman geboren te Nieuwegein, ik ga nu een reis maken met De Holland America Line. Dit wordt een ervaring om nooit te vergeten. Op school gezeten in De Bilt, vervolgens Bilthoven om daarna naar het MBO Vakschool Wageningen te gaan en daar de studie Horeca Manager/Ondernemer te volgen. Ben nu afgestudeerd en wel heb nog een jaar HBO geprobeerd helaas ging het spaans niet zo als gepland. Maar nu toch weer terug bij de Holland America Line, om weer aan de slag te gaan als Assistant Dining Room Manager.

Actief sinds 17 Jan. 2010
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 65217

Voorgaande reizen:

20 November 2012 - 26 Mei 2013

All over the world

Landen bezocht: